FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt22/09/2008

Offentlig upphandling

Vad menas med en korrekt upphandling och hur skall en korrekt upphandling göras?

Lawline svarar

En korrekt upphandling syftar på det förhållande att en myndighet genomfört en upphandling korrekt. Detta område regleras framförallt i lagen om offentlig upphandling (lagen hittar du https://lagen.nu/2007:1091) samt i lagen om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (lagen hittar du https://lagen.nu/2007:1092). Området är synnerligen komplext och är till stor del påverkad av EG-rätten varför en genomgång av samtliga kriterier är en för omfattande och svår fråga. Kortfattat handlar det att staten och dess underliggande myndigheter samt kontrollerade företag upphandlar tjänster och varor till det allmännas bästa. Denna upphandling ska ske utifrån objektivt fastställda kriterier som inte diskriminerar någon potentiell uppdragsgivare, genom en process som är transparent. När en offentlig upphandling följer lagens (lagarnas) alla kriterier har upphandlingen skett korrekt. Med vänlig hälsning,
Ola DavidssonRådgivare