FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/10/2008

Ångerrätt enligt konsumentköplagen

Jag har skivit på ett köpekontrakt för en bil men ångrat mig eftersom bilen var för dyr med tanken på hur mycket den hade gått i miltal. Nu påstår säljaren att jag ska betala 15000:- för uteblivet köp. Kan det var rimlig? Jag har hänvisat till att jag har ångertid 14 dagar oavsett vad det är enligt k.k lagen.

Lawline svarar

Hej! Tyvärr har du fel angående din ångerrätt. Det finns ingen lagstadgad ångerrätt varken enligt konsumentköplagen eller köplagen. Konsumentköplagen gäller om du köpt bilden av en näringsidkare och köplagen gäller om du köpt bilen av en privatperson. Den ångerrätt på 14 dagar som du tänker på finns endast i distansavtalslagen, det vill säga om man köper en vara via postorder eller internet eller liknande. I andra fall krävs särskilt avtal om öppet köp. I ditt fall kan du bara häva köpet vid fel i varan, om varan inte stämmer med vad som framgått av avtalet, se 16 § Konsumentköplagen https://lagen.nu/1990:932#P16 . Men så länge säljaren inte ljög om hur många mil bilen gått kan du inte hävda fel i varan. Du kan fortfarande avbeställa varan om den inte har levererats än, men säljaren har ändå rätt till skadestånd, se 37 § och 41 § Konsumentköplagen. Jag kan inte avgöra om 15 000 är skälig ersättning, det beror på vilka kostnader säljaren har haft m.m.
Miranda BergRådgivare