FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/08/2008

Envarsgripande

Jag arbetar på en stormarknadskedja och för en tid sedan så var jag involverad när vi tog en snattare som nu är anmäld för både stöld och ofredande (då han använde våld, hot och smädelser när han försökte fly från butiken). Jag känner så här i efterhand att jag var väl tafatt då allt jag gjorde var att säga att jag inte tänkte låta honom lämna butiken förrän vi rett ut hur våra varor hade hamnat i hans ryggsäck och därefter hindrade personen att lämna butiken genom att stå i vägen för honom. Vad exakt ger lagen mig för rättigheter vid ett sådant tillfälle (förutsatt att vi vet att personen gjort sig skyldig till snatteri eller stöld). Får jag hålla fast personen till dess att polisen anländer? Får jag handgripligen eskortera personen till ett separat rum och där invänta polisen? Får jag låsa dörrarna för att på så vis hindra personen att kunna lämna butiken? Om personen börjar agera hotfullt, vad får jag göra? Får jag oskadliggöra personen om jag uppfattar att han är ett hot mot min och andras säkerhet? Gäller envarsgripande då jag gör det utifrån min yrkesroll? Tacksam för svar då jag inte heller i fortsättningen tänker låta snattare härja fritt i vår butik.

Lawline svarar

Hej! Det rättsliga stödet för enskilda att gripa någon som har snattat finns i 24 kapitlet 7 § andra stycket Rättegångsbalken, se https://lagen.nu/1942:740#K24 . Där stadgas en rätt till envarsgripande, vilket innebär att vem som helst har rätt att gripa den som begått brott på vilket fängelse kan följa på bar gärning eller på flyende fot. Fängelse ingår i straffskalan för snatteri, se 8 kap. 2 § Rättegångsbalken https://lagen.nu/1962:700#K8 . Den gripne ska skyndsamt överlämnas till närmaste polisman. Envarsgripande ger en rätt att använda försvarligt våld mot den brottsmisstänkte. Det är alltså möjligt att t.ex. hålla fast personen eller att medföra honom till ett separat rum i anslutning till platsen där gripandet skedde för att se till att han inte lämnar platsen. Det torde alltså vara försvarligt att låsa rummet för att förhindra att personen avlägsnar sig tills polisen anländer. Envarsgripande gäller även då du agerar utifrån din yrkesroll. När det gäller ”oskadliggörande” vid hotfullt beteende kan jag inte ge dig något klart svar, det beror lite på vad för typ av beteende det är fråga om. Det finns en rätt till nödvärn vid ett brottsligt angrepp från personens sida. T.ex. finns en rätt att använda försvarligt våld för att försvara sig om personen börjar använda fysiskt våld. Gripandet får endast bestå tills en polisman ankommer och envarsgripande medför inte en rätt att förhöra den misstänkte förövaren. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare