FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/04/2006

Kan man tacka nej till expropriation?

Har staten rätt att ta min egendom även om jag nekar till den "fullgoda" ersättningen som jag erbjuds?

Lawline svarar

Hej, Informationen i din fråga är mycket knapphändig, men jag ska ändå försöka besvara din fråga. Mitt antagande är att egendomen du syftar på är fast egendom, det vill säga jord, mark, eventuellt med tillhörande byggnader etcetera. Då du säger att staten vill ”ta” egendomen och i gengäld erbjuder dig fullgod ersättning låter det som att du syftar på en expropriation. Enligt 1:1 Expropriationslagen (1972:719) (ExL) får fastighet som tillhör annan än staten tagas i anspråk genom expropriation. I 2:1-11 ExL räknas upp för vilka ändamål expropriation får ske. Dessa är bland annat av hänsyn till framtida samhällsutveckling, kommunikation och viss näringsverksamhet. Expropriation är inte frivillig. Fråga om tillstånd till expropriation prövas av regeringen, 3:1 1 st. ExL. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare