FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/08/2008

Telefontrakasserier

hejsan... jag har ett problem med min pojkväns ex då hon skickar massa sms och skriver mycket otrevliga och mindre snälla saker, jag har tröttnat på det här och vill göra något åt det men jag vet inte riktigt vad jag kan göra..? Det har gått så långt nu att jag tänker gå till polisen, men jag vill först hemskt gärna veta lite mer om vad jag egentligen kan göra åt situationen.... jag har sparat alla sms jag fått eftersom jag har ansett det vara viktigt att kunna bevisa vad hon skrivit... skulle vara väldigt tacksam för svar på mina frågor tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Ofredande föreskrivs i brottsbalken 4 kapitlet 7 §, se https://lagen.nu/1962:700#K4. Enligt bestämmelsen ska den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, dömas för ofredande till böter eller fängelse. För att en gärning ska innebära ofredande genom hänsynslöst beteende krävs att den kan anses utgöra en kännbar fridskräkning. Vad som utgör en kännbar fridskränkning finns inte föreskrivet utan är upp till domstolen att avgöra. Vad gäller telefonterror är det en relativt vanlig anmälningsgrund. De anmälningar som leder till åtal är dock oftast de fall då telefonterrorn består i något ytterligare än just samtalen såsom samtal nattetid, sexuella anspelningar eller då någon fortsätter att ringa trots att den uppringde uttryckligen har ombett personen att sluta ringa. I ett fall som har lett till åtal, har en man ringt en annan man 173 gånger under ett halvårs tid. Detta trots att den uppringde upprepade gånger förklarat att han inte ville ha fler samtal. I ett annat fall har 300 samtal under ett halvårs tid i förening med misshandel och överträdelse av besöksförbud lett till åtal för bland annat ofredande. Du bör markera för personen som trakasserar dig och din pojkvän att sluta med trakasserierna. Om hon inte slutar bör du vända dig till polisen och anmäla händelserna.
Carolina WaltherRådgivare