FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt06/08/2008

Val av påföljd

hej! Jag har en kompis som är misstänkt för stöld i ett varuhus (962 kr) samtidigt misstänker de honom för ett antal snatterier i samma butik under en period av ca en månad. Han är 35 år, ostraffad har fast arbete och familj. Nu är han orolig att han kan bli dömd till fängelse för det han gjort (att man slår samman alla misstankar). Finns det en sådan risk? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej Det är sant att rätten "lägger ihop" de olika brotten vid en bedömning av vilket straff som skall delas ut, men det är dock inte så att de adderar de olika straffen rakt av. Då det i detta fall är frågan om en mindre stöld och ett antal snatterier ser jag det som mycket tveksamt att påföljden skulle bli fängelse. Vid val av påföljd skall man fästa särskild uppmärksamhet vid faktorer som talar för andra påföljder än fängelse och fängelse skall främst beaktas om det rör sig om ett artbrott, om det är frågan om återkommande brottslighet eller om straffvärdet är synnerligen högt. Detta verkar inte vara fallet och böter ligger enligt min mening närmst till hands. För att läsa mer om detta rekommenderar jag Brottsbalkens 30:e kapitel och för att komma dit klicka https://lagen.nu/1962:700 Med vänliga hälsningar,
Marcus GlimbergRådgivare