FrågaKÖPRÄTTÖvrigt04/04/2006

Ångerrätt vid distansköp samt betalningsanmärkning

Hej! Jag har köpt en produkt på nätet, som jag fick idag som jag inte är nöjd med. Jag har skickat tillbaka den och skrev ett brev att det blir retur på den varan, samt fakturan. Det var ett snöre som hängde runt podukten som jag anser att man var tvungen att ta av för att jag skulle kunna se om produkten motsvarar min förväntingar. Hur som helst, till min fråga. Om detta bolag skickar räkningen till inkasso kan man bestrida detta då på något sätt innan det hamnar hos kronofogden? Jag vill inte ha betalningsanmärkning. Eller har man som konsument inget skydd? Jag menar kan detta företag se till att jag får betalningsanmärkning hos kronofogden? Innan det blir alltså betalningsföreläggande hur går det till? Eller är alternativen att antingen betala fast man anser att produkten ej ä bra, eller att få betaningsanmärkning? Om det står mellan dessa två saker så betalr man ju hellre, även fast det tar emot. Känns inte kul att betala för en produkt som ej är bra. Vore tacksam för att veta hur det går till.

Lawline svarar

Hej! När man som konsument köper varor via internet regleras köpet av distans- och hemförsäljninglagen som du hittar http://lagen.nu/2005:59 . Enligt denna lag har konsumenten 14 dagars ångerrätt (9-12 §§). Ångerrätten börjar löpa från den dagen då varan togs emot (9-10§§). Enligt 12 § har man endast rätt att utöva sin ångerrätt om varan är i oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förändrats på grund av någon åtgärd av konsumenten för att undersöka varan. Enligt vad du uppger torde därmed avlägsnandet av snöret inte inverka på din rätt att utöva ångerrätten. Det är en relativt lång process innan man drabbas av en betalningsanmärkning. Först måste man få en räkning, betalar man inte denna får man vanligtvis en påminnelse. Betalas inte heller denna kan företaget vända sig till ett inkassoföretag eller själv skicka ett inkassokrav. Nästa "steg" är att säljaren vänder sig till kronofogdemyndigheten för att ansöka om betalningsföreläggande. Detta måste man bestrida, annars får man en betalningsanmärkning. Bestrider man betalningsföreläggandet och säljaren därefter inte meddelar kronofogdemyndigheten att denne står fast vid kravet avskrivs ärendet. Om säljaren däremot vidhåller sina krav kan han begära tvistemålsrättegång i tingsrätten. Förlorar säljaren i rätten behöver köparen inte betala något. Får däremot säljaren rätt, måste köparen betala skulden inklusive dröjsmålsränta och andra avgifter som tillkommit under processen. Vill du läsa mer om räkningar och inkasso kan du göra detta på konsumentverkets hemsida som du hittar http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=2898&lngCategoryID=1407 . Jag hoppas du är nöjd med svaret!
Christina WeilanderRådgivare