Ångerrätt vid distansköp samt betalningsanmärkning
Hej!
Jag har köpt en produkt på nätet, som jag fick idag som jag inte är nöjd med. Jag har skickat tillbaka den och skrev ett brev att det blir retur på den varan, samt fakturan. Det var ett snöre som hängde runt podukten som jag anser att man var tvungen att ta av för att jag skulle kunna se om produkten motsvarar min förväntingar.
Hur som helst, till min fråga.
Om detta bolag skickar räkningen till inkasso kan man bestrida detta då på något sätt innan det hamnar hos kronofogden? Jag vill inte ha betalningsanmärkning. Eller har man som konsument inget skydd? Jag menar kan detta företag se till att jag får betalningsanmärkning hos kronofogden? Innan det blir alltså betalningsföreläggande hur går det till? Eller är alternativen att antingen betala fast man anser att produkten ej ä bra, eller att få betaningsanmärkning? Om det står mellan dessa två saker så betalr man ju hellre, även fast det tar emot. Känns inte kul att betala för en produkt som ej är bra. Vore tacksam för att veta hur det går till.
Lawline svarar
Christina WeilanderRådgivare