FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/08/2008

Publicera namn och bilder på sin hemsida

Hej! Jag sköter en hemsida åt en idrottsförening med mestadels ungdomsverksamhet. Jag undrar vad som är tillåtet/förbjudet när det gäller publicering av namn och bilder. Min policy hittills har varit att när jag lägger ut namn eller bilder på enstaka personer så frågar jag först. Däremot lägger jag ut bilder från matcher, träningar etc utan att fråga. Givetvis lägger jag inte ut bilder som framställer personerna på något negativt sätt, eller om någon uttryckligen sagt att de inte vill synas på bild.

Lawline svarar

Tack för din fråga! När det gäller att lägga ut bilder och namn på Internet, utan journalistiska ändamål, är det personuppgiftslagen (PuL) som reglerar det (se http://lagen.nu/1998:204). En personuppgift är enligt 3 § PuL ”...all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet”, vilket alltså innefattar bilder och namn om en person kan identifieras med hjälp av informationen. Om personerna på bilderna du lägger ut inte kan identifieras med hjälp av dem är det inte fråga om personuppgifter och det skall då inte vara några problem för dig att publicera bilderna. För att kunna besvara din fråga om vad som är tillåtet att publicera när det gäller personuppgifter är det först viktigt att göra åtskillnad mellan strukturerat och ostrukturerat material. Om bilderna skall ingå i en struktur, till exempel ett register, aktualiseras hela PuL, vilket inte är fallet om det är fråga om ostrukturerat material (till exempel bilder i löpande text). Jag skulle kunna tänka mig att det är fråga om ostrukturerat material i ditt fall, med tanke på vad du har uppgett i din fråga. Huvudregeln är att det krävs samtycke från de berörda personerna om du skall lägga upp namn och bild på internet. Undantag görs dock när det gäller ostrukturerat material, och det innebär att det i princip alltid är tillåtetatt publicera personuppgifter även utan samtycke. Det gäller så länge inte den berörda personen kränks, vilket framgår av 5 a § i personuppgiftslagen. För att bedöma om den berörda personen kränks tittar man bland annat på sammanhang och syfte med bilderna. Du måste alltså göra en avvägning mellan den berördas intresse av en privat sfär och intresset av att publicera personuppgifterna. Det är förstås alltid en god idé att få de berörda personerna samtycke, men tänk på att om det är ett barn som inte förstår innebörden av samtycket skall du ha vårdnadshavarens samtycke. Datainspektionen är tillsynsmyndighet när det rör publicering av personuppgifter på bland annat internet. Vänd dig gärna till dem om du är osäker på vilka krav som ställs på bilderna du lägger ut på hemsidan! Jag hoppas att jag kunnat ge dig en inblick i regleringen kring publicering av namn och bild på internet! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare