FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/10/2008

Förskingring eller undandräkt

Hej! Min sambo har blivit anklagad av sin arbetsgivare (jobbar i en butik) för att ha stulit varor från företaget genom att inte ha lämnat in saker som butiken har återköpt (reklamationer). De menar att eftersom det är han som har skött dessa återköp (står hans id-nummer på kvittona) och varorna inte finns kvar så har han stulit dessa. Som bevis finnes inventeringar där många produkter saknas. Dock har det sett ut så vid de flesta inventeringar butiken haft. Dessutom finns så klart kvittokopior på återköpen. En del återköp är inte gjorda enligt butikens rutiner då butiken länge saknat ansvarig som ska informera säljarna om löpande rutiner. De menar vidare att det inte handlar om varor för några egentliga summor utan att det däremot är en förtroendefråga arbetstagare - arbetsgivare emellan. De sa även (inte rakt ut) att detta verkade vara ett någorlunda vanligt förfarande i just denna butik bland övriga anställda och i några andra butiker runt om i landet. Nu har han fått varsel om att han blir avskedad inom en vecka och att de kommer polisanmäla honom. Vad anmälan rubriceras som vet jag inte. Han har arbetat i butiken över 3 år och senaste året begärt tjänstledigt för studier och då arbetat på sommaren och lov. Mina frågor är: Kan han faktiskt bli dömd för detta med den bevisning de anser att de har? Vad blir han dömd för då? Stöld? Trolöshet mot huvudman? Tar en domstol hänsyn till personliga faktorer? Han har en familj, är ostraffad. Tacksam för svar! Orolig sambo

Lawline svarar

Hej! Till att börja med måste sägas att den information du angett i frågan är för begränsad för att jag ska kunna göra någon helt korrekt juridisk bedömning. Något kan dock sägas med stöd av vad du angett. Det rör sig i detta fall varken om stöld eller trolöshet mot huvudman. Istället är det brotten förskingring eller undandräkt som kan bli aktuellt enligt 10 kapitlet 1 och 2 §§ Brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700 . Med undandräkt menas en ringa förskingring. En förutsättning för att ansvar för förskingring/undandräkt ska kunna utdömas är att egendomen som förskingrats inneburit vinning för gärningsmannen och skada för butiken. Det krävs alltså att egendomen har ett visst värde. Brottet undandräkt kan enligt 10 kap. 2 § BrB bli aktuellt om gärningen med hänsyn till det förskingrades värde och övriga omständigheter vid brottet är att anse som ringa. Påföljden kan då bli böter eller fängelse i högst sex månader, istället för fängelse i högst två år som är påföljden för förskingring av normalgraden. I allmänhet går värdegränsen mellan förskingring och undandräkt vid 800 kronor. Andra faktorer kan dock vara relevanta vid bedömning om brottet är att anse som förskingring eller undandräkt såsom vilken skada, kränkning eller fara gärningen inneburit, vad den tilltalade insett eller borde insett samt de avsikter eller motiv som gärningsmannen haft. Här torde i ert fall finnas viss möjlighet att argumentera för en mildare bedömning. T.ex. verkar det ju oklart med rutinerna på företaget och han verkar ju inte ha varit den enda som hanterat reklamationer på detta sätt. Att flera personer kan ha gjort sig skyldiga till brott är i sig dock inte ett argument för en mildare bedömning. Ni torde således kunna hävda att det förelegat viss oklarhet i anställningsavtalet hur reklamationer skulle hanteras och detta kan påverka den rättsliga bedömningen. Det är alltså inte möjligt för mig att bedöma om de bevis som du angett kommer att kunna räcka till för en fällande dom. Domstolen har att beakta alla relevanta omständigheter som tillsammans kan peka på ansvar. Åklagaren har att visa att ansvar föreligger bortom allt rimligt tvivel och med detta avses även att gärningsmannen haft uppsåt till alla för de brottet relevanta omständigheterna. Dokumentationen om återköp/reklamationer med din sambos ID-uppgifter torde dock vara ett ganska starkt bevis. Ni kan som sagt t.ex. hävda att oklarhet förelåg i vad anställningsavtalet hade att säga om reklamationshantering och att det därför finns fog att hävda att det brister i uppsåt. Dessutom kan ni ju peka på att det vid inventeringar regelmässigt saknats reklamerade varor oberoende av din sambos reklamationshantering. Om domstolen skulle finna att din sambo är skyldig till förskingring av normalgraden beror påföljden på t.ex. vilket värde de förskingrade varorna haft och om han lever under ordnade förhållanden m.m. Om värdet inte är alltför stort så kan man tänka sig en villkorlig fängelsedom med böter. Om domstolen finner att det rör sig om undandräkt så är det endast böter som aktualiseras. Bötesbeloppet beror bl.a. på din sambos årsinkomst. Annars beaktas inte personliga omständigheter såsom familj i någon större utsträckning. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare