FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/09/2008

Dagsböternas storlek

25 år gammal och tidigare dömt för grov narkotika brott åkte nyligen på urin prov och hade flera olagliga saker i kroppen. jag erkännde jag är tim anstäld och tjänar mellan 6000-10000 kr i månaden efter skatt och undrar hur mycke böter jag kommer få tror det är 70 dagsböter men hur mycke blir det då ? tack i förhand

Lawline svarar

Hej! Beräkning av dagsböter regleras i brottsbalkens 25 kap. 2 § och är beroende av en rad omständigheter vilket omöjliggör att exakt räkna ut dem på förhand. Beräkningen går till på följande sätt. Beroende på brottets straffvärde fastställs först hur många dagsböter som ska dömas ut och antalet kan här variera mellan lägst 30 och högst 150 stycken. Därefter övergår man till dagsböternas storlek och med hänsyn till gärningsmannens inkomst och ekonomiska förhållanden i övrigt ska dessa fastställas till lägst 50 kronor och som högst 1000 kronor. Om det föreligger särskilda skäl (t.ex. att gärningsmannen saknar betalningsförmåga) får beloppets storlek jämkas, men aldrig så att det totala bötesbeloppet underskrider 750 kronor. Med vänlig hälsning,
Kristine ErlandssonRådgivare