FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/04/2006

Hyrans storlek vid kollektivboende?

Hejsan, jag undrar hur mycket får hyresvärden ta ut i hyra för ett rum om man bor i ett kollektiv? Hur beräknas hyran ut? Finns det några regler för det? För på lägenhet beror det på hur länge sen det var renoverat sist samt hur stor lägenheten är, finns det liknade bestämelser för kollektiv boenden? Tack för svar

Lawline svarar

Hej, I 12 kapitlet i Jordabalken (1970:994) (även kallat Hyreslagen) stadgas i 1 § att kapitlet avser avtal genom vilka hus eller delar av hus upplåts till nyttjande mot ersättning. Samma regler som gäller för hyra av lägenhet bör härav även vara tillämpliga på kollektivboenden. I 55 § 1 st. Hyreslagen sägs att om hyresvärden och hyresgästen tvistar om hyrans storlek, skall hyran fastställas till skäligt belopp. En skälig hyra får inte vara påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet är likvärdiga. Ett undantag från bestämmelserna i 55 § Hyreslagen som skulle kunna aktualiseras vid kollektivboenden är 53 § 1 st. 2 punkten. Där sägs nämligen att 55 § inte är tillämplig om lägenheten utgör en del av upplåtarens egen bostad, det vill säga om er hyresvärd själv bor i huset. Lycka till, hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare