FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/08/2008

Spärrtid för körkort vid rattfylleri

Hej! Undrar hur lång tid man kan få körkortet / tillståndet indraget om man blir ertappad med 0,37 promille. Aldrig tidigare straffad eller bötfälld för något överhuvudtaget. Har haft körkort i 20 år och har de senaste 10 åren kört ca 8000 mil / år. Har förnärvarande en provanställning som med all säkerlighet kommer att upphöra om jag blir av med kortet. Vidare har jag barn som bor 17 mil från mej, vilket medför att jag kommer att få svårt att umgås med dom i den utsträckningen som jag / dom vill och gör nu. Jag är medveten om att det inte hjälper med att det var en såkallad dagen efter händelse!!! Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej! Rattfylleri regleras i 4 § i lagen om straff för vissa trafikbrott, se https://lagen.nu/1951:649 . Återkallelse och spärrtid för körkort regleras i 5 kapitlet körkortslagen, se https://lagen.nu/1998:488#R24 . Enligt 5 kapitlet 3 § 1 punkten är rattfylleri en grund för återkallelse av körkort och en spärrtid ska bestämmas till mellan en och tolv månader enligt 5 kapitlet 6 § körkortslagen. Det är länsstyrelsen som fattar beslut om hur lång spärrtiden ska vara och praxis varierar mellan olika länsstyrelser. Det är därför inte möjligt att ge dig något definitivt besked om hur lång spärrtiden kan bli. I ditt fall brukar det dock variera mellan en varning och fyra månaders spärrtid. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare