FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/04/2006

Omreglering när grannens hus ligger på vår fastighet?

Det har uppdagats att grannens tomt delvis tillhör vår fastighet och att grannens bostadshus till ca 1/3 ligger på den del av tomten som tillhör vår fastighet. Vi drar oss för att påtala detta för grannen, som är en äldre ensling och sjukpensionär. Vi kan förstås bara strunta i detta underliga förhållande, men vad händer den dag vi ska sälja? Vad kostar det att införliva denna fastighetsbit med grannens fastighet? Vad ska vi göra? Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej, Fastighetsbildningen ändras genom fastighetsbildningslagen http://lagen.nu/1970:988. Det regleras i 3:1§FBL att fastighetsregleringen skall ske så att varje fastighet skall vara varaktigt lämpad för sitt ändamål. I detta fall är den ju mer lämpad om markbiten överförs till grannen. Grannen skall i första hand ersätta er med mark och i andra hand med pengar, beroende på vad som är mest ändamålsenligt (5:2§FBL). Även om inte grannen går med på det kan ni påkalla fastighetsreglering då fastighetsindelningen som den ser ut idag inte alls är ändamålsenlig. Det är lantmäterimyndigheten som förrättar fastighetsreglering, baspriset för en reglering är 14000 kr. Kostnaderna för fastighetsreglering betalas av sakägarna efter vad som är skäligt med hänsyn främst till den nytta varje sakägare har av regleringen (FBL 5:13§), detta kan mycket väl innebära att grannen får stå för merparten av kostnaden. Mitt råd är att kontakta lantmäterimyndigheten så att de får titta på hur det ser ut i det aktuella fallet. Läs mer på deras hemsida http://www.lantmateriet.se. Ni anger som alternativ att vara passiva och låta det vara som det är. Jag råder er nog ändå till att kontakta lantmäteriet och få till stånd en reglering. Som du antyder kan det vara ett problem när ni säljer att en del av er fastighet utgörs av grannens boningshus och villatomt. Om ni istället kan få annan mark av grannen alternativt kompenseras för den mark han använder som faktiskt är er ersätts ni gör för problemet som annars eventuellt uppkommit vid försäljning. Lycka till! Med vänliga hälsningar,
Daniel SvenssonRådgivare