FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/08/2008

Olovligt förfogande vid tömmning av lägenhet

Har en efterlevande maka rätt att tömma lägenhet och göra sig av med saker innan ens ett första möte om bouppteckning har varit?

Lawline svarar

Om de föremål som makan tar och gör sig av med ägs av båda makarna med samäganderätt eller om de tillhör endast maken är det absolut otillåtet att förfara på det sättet. Detta kan utgöra brott enligt Brottsbalken 10 kap 4 § olovligt förfogande. Är det makans egna enskilda egendom har hon rätt att förfoga över sin egendom som hon behagar. Med vänlig hälsning
Alexandru MilerRådgivare