FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/06/2006

Får man spela in telefonsamtal?

Hej! Jag undrar om man får spela in ett telefonsamtal utan att upplysa den andre om det. Ett samtal mellan mig och en man som la bud på en ägodel jag har. Han hävdar att han spelat in samtalet och att jag på det säger att han vunnit budgivningen. Detta är falskt då jag inte kan ha sagt en sådan sak, för budgivningen går ut ikväll och vi pratades vid i måndags. Det hela känns väldigt obehagligt då han är väldigt hotfull. Det enda jag kan minnas att vi pratade om var att om han vann budgivningen som alltså skulle gå ut på torsdag 22/6 så skulle jag skicka det via bussgods till honom. Men det gör ju inte att jag sagt att han vann budgivningen, vilket han hävdar. Tacksam för snabbt svar /L

Lawline svarar

Hej! Ja, det är tillåtet att spela in ett telefonsamtal. En förutsättning är att den som spelar in själv deltar i samtalet. Detta gäller även om man inte upplyser den andre om att man spelar in konversationen. Detta regleras i 4:9 BrB som du hittar http://lagen.nu/1962:700. Mvh
Andreas HeedRådgivare