FrågaSKATTERÄTTÖvrigt28/10/2008

Blandat fång

HEj Jag bor i ett hus på min föräldrar gård nu vill mina föräldrar skänka huset till mig och jag skall lösa ut min bror, huset är värderat till 2.5 miljoner. Mina föräldrar köpte det för 420.000 1991. Hur gör vi med reaskatt jag vet att det ligger på 22% skall vi båda betala det och vilken summa skall det betalas på. Våra föräldrar vill ha 100.000kr av oss båda till att renovera gården . Hur gör vi med den summan skall det skrivas gåvobrev på det?

Lawline svarar

Hej. Jag utgår från att du skall ersätta din bror för halva husets värde. Vad som i realiteten sker är alltså att du betalar 1,25 miljoner kronor för huset. Eftersom dina föräldrar skänker dig huset kommer någon reavinstskatt inte att utgå. Istället övertar du deras anskafningsvärde (420.000) och betalar reavinstskatten när du en gång i framtiden säljer det. Huset har idag en latent skatteskuld på (2 500 000 - 420 000) * 22 % = 475 600 kr. Hälften av detta belopp belöper på din brors andel. Däför måste du subtrahera denna summa från ersättningen du betalar till honom. Annars skulle han få mer av gåvan än du. Ni behöver inte skriva något gåvobrev avseende pengarna för renoveringen. Se bara till att spara kvitton och dyl. under renoveringsskedet då dessa ev. kan dras av vid en framtida försäljning. Med vänlig hälsning,
Jon ÖstremRådgivare