FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/09/2008

Vilket straff?

Min son har jobbat som lärare i 12 år. Nu har det kommit fram att han inte gått på högskolan utan har ett falskt betyg (En fotostatkopia) som han fått jobbet på. vad kan det bli för straff?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Det är alltid svårt att göra påföljdsbedömningar. Jag måste veta mer för att kunna ge ett mer exakt svar. Det brott som jag skulle kunna tänka mig att din son eventuellt skulle ha gjort sig skyldig till är grovt bedrägeri eftersom han har använt en förfalskad handling. Maxstraffet för det är sex års fängelse, enligt BrB 9 kap 3 §, men eftersom det har gått tolv år sedan han eventuellt begick brottet så är det enligt BrB 35 kap 1 § preskriberat. Din son kan du inte bli föremål för någon påföljd från det allmännas sida. Vänliga hälsningar
Fredrik HanssonRådgivare