FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/06/2008

Ändring av servitut

När det gäller ändring/hävande av servitut kan, enl 7:4 FBL servitut upphävas om till följd av ändrade förhållanden servitutet ej behövs för den härskande fastigheten eller nyttan av servitutet är ringa i jämförelse med belastningen på den tjänande fastigheten. Vad menas med ändrade förhållanden? I förhållande till vad, servitutet, syftet eller de härskande/tjänande fastigheternas användning?

Lawline svarar

Hej, när det gäller ändring av servitut enligt FBL 7:4 2:a stycket är det framförallt ändrade förhållanden för fastigheterna som är aktuellt, dvs. ändringar av hur den härskande och tjänande fastigheten påverkas av servitutet vid den aktuella tidpunkten. I lagen specificeras ingen speciell typ av ändrade förhållanden, utan det enda som krävs är att förändringen skall ha skett efter servitutets tillkomst. Man kan alltså inte stödja sig på förhållanden som fanns redan när servitutet skrevs, utan det måste ha inträffat någonting senare som påverkar servitutet och dess användning. I rättsfallet NJA 1996 s 110 poängterade Högsta domstolen att när man skall avgöra om en ändring "medför olägenhet av betydelse" för ena parten så skall man göra en avvägning mellan de olika intressen som den härskande och den tjänande fastigheten har. Är nyttan för ena parten långt större än belastningen för den andra parten är det troligt att en ändring av servitutet kan gå igenom. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare