FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/04/2006

Ansvar vid minderårigas alkoholkonsumtion på privatfest

Hej! Jag hade fest förra helgen, då dök det upp ett par minderåriga (15-16år) med egen alkohol som jag inte vet hur de ordnat fram. Är det brottsligt att låta dom dricka den i min bostad? Har jag någon skyldighet när dom befinner sig i min bostad? Den enas förälder dök upp senare på kvällen och tog sig in i min bostad fast jag bad dem att gå ut, så anklagade dom mig för att ha försett deras minderåriga dotter med alkohol. Har dom rätt att gå in i min bostad även om deras dotter befinner sig här och jag ber dem att gå? Eller har dom bara rätt att stå i dörren och be mig skicka ut deras dotter?

Lawline svarar

Du har inte gjort dig skyldig till något brottsligt då du underlåtit att ingripa när de minderåriga konsumerade alkohol i din lägenhet. Ansvar för underlåtenhet kan endast komma ifråga om stöd finns i lag eller avtal, eller om du själv framkallat situationen. Då det inte finns någon lag som föreskriver någon skyldighet för dig att ingripa, och ingenting i din fråga tyder på att du hade något avtal med barnens föräldrar eller att du själv försett dem med alkoholen, kan ett ansvar för dig inte komma ifråga. Föräldern som dök upp hade inte rätt att intränga i din bostad. Ett straffrättsligt ansvar för föräldern blir aktuellt då dennes handlande sannolikt är att klassa som hemfridsbrott (se 4:6 BrB). I en sådan situation har du rätt att göra det som krävs för att avlägsna personen. En viss våldsanvändning är inte utesluten så länge våldet inte anses uppenbart oförsvarligt (se 24:1 1 st. 4p. BrB). Föräldern skulle möjligtvis kunna hävda att det förelåg en nödsituation. Det är dock tveksamt att detta skulle godtas då en nödsituation förutsätter att fara föreligger för bland annat liv och hälsa. Det kan inte anses föreligga sådan fara då 15 – 16 åringar dricker alkohol i en lägenhet under relativt ordnade former. Men självklart beror det på omständigheterna i det enskilda fallet.
Andreas HeedRådgivare