FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/08/2008

Är det tillåtet att kameraövervaka ett stall?

Hej! I stallet där jag har min häst uppstallad enligt kontrakt har nu stallägaren satt upp övervakningskameror. Övervakningskamerorna sattes in i samband med att nytt larm installerades och syftet är att filma ev inbrottstjuvar. Totalt sitter det, som jag känner till, fyra kameror uppsatta. Varav endast två sitter så att de övervakar området kring själva sadelkammaren(där ev tjuvars troliga intresse skulle vara). De andra två kamerorna sitter vid separata byggnader, ridhuset och utebanan. Vid dessa två kameror finns inget av stjälbart intresse utan övervakar enbart mig och de dryga 30 personer som använder ridhuset. Det sitter inga skyltar uppe på dessa platser och ingen direkt info har getts ut angående dessa kameror. Min fråga är nu om stallägaren har rätt att ha dessa uppe? Jag känner själv ett visst obehag av att veta att jag är övervakad när jag rider. Vilka lagar/regler styr ang övervakning så som jag beskrivigt? Är väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Tack för din fråga! De lagar som kan vara aktuella i ditt fall är lagen om allmän kameraövervakning och personuppgiftslagen (PuL). Jag tolkar dig så som att stallet är privat, alltså att allmänheten inte äger tillträde till varken stall, separata byggnaden eller utebanan. Det betyder att det är personuppgiftslagen som är aktuell i ditt fall, vilket innebär att inget tillstånd krävs. Även en del regleringar i lagen om allmän kameraövervakning aktualiseras, men som utgångspunkt skall den lagen tillämpas när kameraövervakning sker på en plats dit allmänheten har tillträde (till exempel gator, torg, butiker). Även om inget tillstånd krävs är det inte fritt fram att sätta upp övervakningskameror hur som helst om personer kan identifieras på bilderna, eftersom det är att betrakta som personuppgifter enligt 3 § PuL (se https://lagen.nu/1998:204). I PuL gör man skillnad på om bilderna från övervakningskameror är strukturerade (till exempel i ett register) eller ostrukturerade. Det är i de flesta fall fråga om ostrukturerat material, vilket jag skulle tro att det är i ditt fall. Det innebär att det är tillåtet så länge inte kameraövervakningen är kränkande. För att avgöra om övervakningen är kränkande tittar man bland annat på syftet och behovet av sådan övervakning. Även den information som de övervakade fått är av intresse för att avgöra om övervakningen är kränkande. Du skriver bland annat att inga skyltar har satts upp och inte heller har ni hästägare informerats. Enligt 3 § lagen om allmän kameraövervakning (se https://lagen.nu/1998:150) finns en upplysningsplikt som gäller oavsett om tillstånd eller anmälan krävs för övervakningen. Syftet är att ni som blir övervakade skall vara medvetna om det. Som sagt kan brist på information göra att kameraövervakningen anses kränkande. Det är Datainspektionen som är tillsynsmyndighet när det gäller kameraövervakning på platser dit allmänheten inte har tillträde. Det du kan göra är att kontakta Datainspektionen och berätta för dem om situationen. Datainspektionen kan inleda en utredning för att ta reda på om kameraövervakningen möjligtvis kan vara kränkande och därmed inte följer regleringen i PuL. Jag hoppas att jag har varit till din hjälp! Med vänlig hälsning
Gabriella PerssonRådgivare