FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt04/05/2006

Urkundsförfalskning - påföljd

Vad bör straffet bli för en mamma som har skrivit under med pappans namnteckning för godkännande av pass till deras barn som är 10 år utan att han vet om det, alltså urkundsförfalskning?

Lawline svarar

En urkund är oäkta om den ger sken av att i sitt föreliggande skick härröra – som sak – från någon från vilken den inte härrör. Att skriva under papper i annans namn är som du anför urkundsförfalskning. Bestämmelserna finns i BrB 14 kap 1 §, se här http://www.lagen.nu/1962:700 och stadgar fängelse i högst två år. Vid ringa brott är påföljden enligt BrB 14 kap 2 § böter eller fängelse i högst sex månader. Jag kan tyvärr inte besvara din fråga mer utförligt eftersom jag inte kunnat hitta något rättsfall som passar in på din fråga.
Branka StojkovicRådgivare