FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/08/2008

Fel i kamera

En digitalkamera som är 2,5 år gammal har gått sönder. Kan jag med framgång hävda konsumentköplagen och reklamera hos butiken? Skall jag bevisa att felet fanns redan från början? Vilka krav ställs på mig för att jag ska få rätt mot butiken?

Lawline svarar

Hej! En vara anses som felaktig om den avviker från vad du och försäljaren avtalat om, enligt 16 § konsumentköplagen (KKL), se https://lagen.nu/1990:932. Du och försäljaren har antagligen avtalat om en kamera som ska fungera för normalt bruk, vilket din inte har gjort. Enligt 20 § KKL ska varan anses felaktig om felet fanns vid köpet, även om felet skulle visa sig först senare, se https://lagen.nu/1990:932. Under det första halvåret finns en presumtion som innebär att fel som uppkommer inom denna tid ska anses ha funnits vid köpet. Det åligger då säljaren att motbevisa detta. För fel som uppkommer efter 6 månader gäller att det är upp till köparen att visa att felet fanns vid tidpunkten för köpet, se 20 § KKL. Vad som krävs varierar men du måste styrka att felet fanns från början och inte beror på ditt bruk av varan. Det är många gånger svårt att få rätt vid reklamation ev en vara efter så lång tid. Det beror i och för sig på hur den gått sönder. Har din kamera lite stötmärken (som de ju ofta har efter ett tags brukande) och felet skulle kunna bero på en stötskada lär du får svårt att bevisa din sak. Men du kan ju också ha tur, kanske är det fel som din kamera har typiskt för den typen av kamera. I så fall bör det gå betydligt lättare. Enligt 23 § KKL har du möjlighet att reklamera kamera inom tre år från köpet, se https://lagen.nu/1990:932. Med vänliga hälsningar
Carolina WaltherRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Övrigt? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo