Kan blivande make påverkas av min skuldsanering?

Hej!

Jag håller på med en skuldanering och har 3 år kvar men jag skulle vilja gifta mig med min särbo. Hur påverkar det saneringen och kan särbon bli delaktig på något vis när vi flyttar tillsammans.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Makar äger sina egna tillgångar och svarar för sina egna skulder enligt ÄktB 1:3, https://lagen.nu/1987:230#K1P3. Detta innebär att din skuldsanering som utgångspunkt inte skall påverkas av ert giftermål. Så länge du sköter dina betalningar och utmätning inte blir aktuellt kan särbon inte bli indragen på något sätt. Din särbo har ingen som helst anknytning till dina skulder och skall därför inte dras in i din skuldsanering. Det enda sätt särbon skulle kunna påverkas på är om utmätning av någon anledning skulle bli aktuellt. Då presumeras de tillgångar som finns i ert gemensamma hem tillhöra dig, dvs om din särbo äger en dyrbar tavla men inte kan bevisa att den är hans/hennes kan den utmätas för dina skulder enligt UB 4:19, https://lagen.nu/1981:774#K4P19. Särbon bör därför samla ägandebevis för dyrbar egendom som han/hon tar med sig in i det gemensamma hemmet. Men som sagt, så länge du sköter din skuldsanering skall din särbo inte påverkas av att ni gifter er och flyttar samman.

Vid övriga frågor angående skuldsaneringen rekommenderar jag att du tar kontakt med Kronofogdemyndigheten (KFM) då de kan ge utförligare svar angående just ditt ärende.

Lycka till,

Med vänlig hälsning,

Siri MårtenssonRådgivare