FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/06/2008
Fel vid bostadsrättsköp
I mars flyttade vi in i vår nya bostadsrätt. Säljaren hade aldrig bott i lägenheten utan bara renoverat den så på ytan var den i toppskick. På inflyttningsdagen upptäcker vi att golvet i badrummet inte sluttar mot brunn och vi påpekar detta till mäklare och säljare...men vi insåg också att vi borde ha kontrollerat badrummet bättre innan köpet gick igenom. Nu har vi kontaktat en badrumsfirma för att få hjälp med att åtgärda detta då visar det sig att det inte är det enda felet, utan badrummet har åtskilliga brister och firman vi kontaktat vill inte göra något då de inte kan garantera någon kvalitet. Dom säger att vi bör reklamera badrummet eftersom renoveringen inte enligt dem är fackmannamässigt utförd. Vad har vi för rätt att kräva av den förra ägaren? Till saken hör även att vi väntar på ersättning ifrån honom för flyttstädning och tömning av förråd som inte var utfört på inflyttningsdagen. Så affär har redan varit lite osmidig.
Tacksam för svar
Lawline svarar
Rådgivare