FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/06/2008

Straff för skadegörelse

Har ett par frågor. Blev misstänkt för skadegörelse (krossat skyltfönster) och fick ta del av förundersökningen, där det stod att målsägaren ville ha 16 000 kr för reparationskostnader. Fick han dessa pengar skulle han dra tillbaka sin anmälan. Jag betalade dessa pengar i god tid, men ändå valde åklagaren som fick fallet att det skulle till rättegång. Tycker själv att det hela låter väldigt tramsigt. Om den misstänkte och målsägaren redan rett ut saken och båda är nöjda, varför då gå vidare till en rättegång där inte ens målsägaren kommer att delta? Är 23 år, tidigare ostraffad, arbetslös och får bidrag(2-2400 kr/mån). Vad har jag att förvänta mig för slags straff?

Lawline svarar

Hej, om åklagaren väljer att väcka åtal för ett brott eller inte har inte med målsägandens ersättningsanspråk att göra. Åklagaren företräder staten och därmed det "allmänna intresset" av att den som bryter mot lagen också skall åtalas för sin handling. Åklagare driver, av praktiska skäl, ofta målsägares ersättningsanspråk i samma rättegång men då är det egentligen fråga om två olika mål - ett mål mellan den tilltalade och staten och ett mål mellan målsäganden och den tilltalade. I det fallet som Du beskriver i Din fråga kan man alltså säga att allt är visserligen löst mellan Dig och målsäganden, men Ditt ansvar för själva brottet skall fortfarande prövas. Skadegörelse för 16 000 kronor är skadegörelse av normalgraden. Det troliga straffet för brottet blir gissningsvis dagsböter, även om synen på skadegörelsebrott har skärpts något under senare år. Hur stor bötessumman blir beror dels på hur många dagars dagsböter som döms ut, och dels på hur stor bötessumman blir per dag. Eftersom din inkomst är låg kommer bötesbeloppet per dag förmodligen att bli 50 kronor, vilket är det lägsta möjliga beloppet. Beroende på hur allvarligt domstolen anser att brottet är bestäms sedan hur stort antalet dagsböter skall vara. Lägsta möjliga antal är trettio dagsböter och högsta möjliga är hundrafemtio dagsböter. Bötesbeloppet kommer alltså troligtvis att bli någonstans mellan 1500 kr och 7500 kr. Vänlig hälsning,
Jonas ÖjelidRådgivare