FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/06/2008

Uppsägningstid för bostadshyresgäst

Jag hyr ut en villa som bostad tidsbestämt på två år till ett företag. Sedan övergår kontraktet med automatik i ett tidsobestämt. Hyresgästen hävdar att de kan säga upp kontraktet med 3 mån uppsägningstid inom de första två åren (par 5) Jag hävdar att detta ej gäller tidsbestämda kontrakt (par 3 2a stycket). Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej, en bostadshyresgäst har enligt Jordabalken 12 kap 5 § 1 stycket alltid rätt till tre månaders uppsägningstid. Detta är oberoende av om hyresavtalet är tidsbestämt eller inte. Denna rätt kan dock bara utnyttjas av hyresgästen om hyresavtalet sägs upp för avflyttning. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare