Formulering av betalningsvilkor på faktura

Jag driver enskild firma, psykoterapi.

Vid uteblivet besök, (ingen kontakt från pat)

fakturerar jag dem.

Jag är osäker på hur jag formulerar ett betalningsvillkor så att de förstår att betalningen ska ske omgående.

Jag kommer inte ihåg vad det heter.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Man kan formulera sig på olika sätt men det enklaste är att skriva ut förfallodatum på fakturan, exempevis; förfallodatum: 2008-08-08. Alternativt kan du skriva; betalningen skall vara "din firma" till handa senast 2008-08-08 (eller vilket datum du nu vill ha betalt). En faktura måste alltid ha ett förfallodatum.

Det är också viktigt att du skriver ut på fakturan om eventuell dröjsmålsränta kommer att utgå vid utebliven betalning.

Lycka till

Med vänlig hälsning

Siri MårtenssonRådgivare