FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt27/07/2008

Förvaltningsmyndigheters serviceskyldighet

Hej, jag vill gärna veta om myndigheter eller organisationer som till exempel antagningen (för universitet) måste enligt lag svara på e-mejl och post.

Lawline svarar

Hej, alla förvaltningsmyndigheter (d v s myndigheter som sköter offentlig förvaltning, exempelvis antagning till högskolan) har en så kallad serviceskyldighet gentemot alla enskilda individer. Denna skyldighet framgår av Förvaltningslagen 4-5 §§ som Du kan hitta http://www.lagen.nu/1986:223#P4 . Serviceskyldigheten innebär bl a att myndigheten är skyldig att svara på frågor från enskilda så snart som det är möjligt. Varje myndighet är skyldig att kunna ta emot frågor både via post och e-post. Myndigheten får dock själv avgöra i vilken form svaret skall lämnas. Jag hoppas att detta besvarar Din fråga! Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare