FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/09/2008

Påföljd för stöld.

Om man man har tillgång till nycklar och koder till arbetsplatsen och stjäl tex datorer och dylikt vad kan straffet bli om man tidigare är straffad för rattfylla.

Lawline svarar

Hej. Stöld som brott delas in i tre grader; snatteri, stöld och grov stöld. Snatteri blir främst aktuellt vid tillgrepp där egendomen är värd mindre än 800kr och för att grov stöld ska bli aktuellt ska stöldgodset vara av betydande värde (i praxis vanligtvis över 60.000kr) eller i övrigt av hänsynslös art. I praxis har det faktum att gärningsmannen missbrukat ett förtroende man har fått genom sin anställning kunnat vara en sådan omständighet som gör att brottet rubriceras som grovt. En sammanvägning av samtliga omständigheter görs för att avgöra om brottet blir att se som grovt eller stannar vid att vara stöld av normalgraden. För stöld av normalgraden kan man få fängelse i högst två år men påföljden kan även stanna vid böter. För grov stöld dömes till fängelse i lägst 6mån och högst 6år. För grovt brott är bara böter därför inte aktuellt. Brottsrubriceringarna framgår av 8kap §§1-3 Brottsbalken som du kan se https://lagen.nu/1962:700#K8P1. Då straff för brott ska bestämmas utgår man vanligtvis från den nedre tredjedelen av straffskalan i lagen och tar sedan hänsyn till brottets art och olika försvårande och förmildrande omständigheter. Att den det gäller tidigare blivit straffad för rattfylleri påverkar inte bedömningen då det inte rör sig om likartad brottslighet. I Sverige dömer domstolen bara till fängelse om annan mildare påföljd inte kan bli aktuell. Andra påföljder som skulle kunna komma på tal här är villkorlig dom eller skyddstillsyn förenad med böter eller samhällstjänst. Det är svårt att ge dig ett bestämt svar på frågan om vilket straff som kommer utdömas för stölden. Men i praxis har domstolar dömt till strax under ett års fängelse eller någon av nämnda alternativa påföljder. Hoppas du har fått ett tillfredställande svar och hör gärna av dig igen om du har fler frågor. Med vänlig hälsning,
Emelie KlefbeckRådgivare