FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt21/08/2008

Vad blir påföljden vid falsk angivelse?

Vad kan påföljden bli för en 16åring som har blivit anmäld för falsk angivelse? Tjejen anmälde en kille för våldtäkt, och han friades "inget brott som hör under allmänt åtal har begåtts". Tjejen ljög helt enkelt. Mvh

Lawline svarar

Hej, En person som anmäler någon för ett brott personen inte har gjort med avsikt att personen ifråga skall bli dömd gör sig skyldig av flask angivelse enligt Brottsbalken 15 kap. 6§ som du finner http://www.notisum.se/RNP/SLS/LAG/19620700.htm. Påföljden för brottet är fängelse högst 2 år alternativt om brottet anses som ringa döms den skyldige till böter eller fängelse högst sex månader. Dock kommer domstolen att ta hänsyn till flickans ålder och det krävs synnerliga skäl att fälla en person som är under 18 till fängelse BrB 30 kap. 5 §. Vidare kommer domstolen ta hänsyn till ytterligare omständigheter så som flickans brottsregister, risk för återfall i brottsligt beteende, gärningsmannens syfte bakom brottet etc. detta är några av de faktorer domstolen tar hänsyn till, resterande kan du läsa i 29 kap Brottsbalken. Sammanfattningsvis så är det flera faktorer som påverkar val av påföljd. Det är svårt att säga vad en domstol kommer att anse vara rimlig påföljd, då det är mycket som måste tas i beaktande vid bedömningen. Mvh
Charlene HolmströmRådgivare