FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/10/2005

Är jag tvingad att betala kortavgiften i butiken?

Den extra bankavgift, vanligtvis 3 kr, som man stöter på i t ex mindre butiker och kiosker, när man betalar med kort. Är man som konsument skyldig att betala för butikens bankavgift? Kan man neka att betala avgiften men ändå ha rätt att köpa sin vara med kort?

Lawline svarar

För det första kan butiken välja vem man säljer en vara till och därmed säga nej till att sälja en vara till dig, under förutsättning att det inte kan klassas som diskriminering. Således kan du inte ha rätt att köpa varan med kort om du ej accepterar den avgiften. För det andra kan det kanske sägas att det är tråkigt att butikerna tar ut den där extraavgiften men till din tröst så tvingas alla butiker betala kortavgift till bankerna även om de inte utåt påpekar det - avgiften är då istället direkt inbakad i priset du betalar för varan.
Andreas TörnbladRådgivare