FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/07/2008

Får jag hyra ut en del av lägenheten som kontor?

Hej Jag undrar om jag har rätt att hyra ut ett rum i min bostadslägenhet som kontor åt en annan person. Rummet har egen ingång.

Lawline svarar

Hej Det framgår inte om huruvida din lägenhet är upplåts med bostadsrätt eller hyresrätt. Jag svarar därför utifrån båda fallen. För det fall att din lägenhet är en hyresrätt så behöver du inte tillstånd från hyresvärden för att hyra ut ett rum. Detta framgår av 12:41 Jordabalken jämfört med 12:39 Jordabalken (https://lagen.nu/1970:994). Frågan är emellertid om du har rätt att hyra ut en del av din lägenhet som kontor åt en annan person. Enligt 12:23 Jordabalken får inte en hyresgäst använda sin lägenhet för något annat ändamål än det avsedda. Du hyr din lägenhet som en bostad. Det är därför tveksamt om du har rätt att hyra ut en del av din lägenhet till någon annan som kontor. Men om du får din hyresvärds tillåtelse så kan det vara OK. För det fall att din lägenhet är en bostadsrätt så behöver du inte tillstånd av bostadsrättsföreningen för att hyra ut en del av lägenheten. Detta framgår av 7:8 jämfört med 7:10 Bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614). Inte heller en bostadsrätt får användas för andra ändamål än de avsedda, se 6:6 Bostadsrättslagen. Du bör därför inte utan samtycke från bostadsrättsföreningens styrelse hyra ut en del av din lägenhet som kontor. Hoppas att du har hjälp av svaret MVH
Rådgivare