FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/08/2008

Påföljd vid misshandel eller grov kvinnofridskränkning

Hej! För ca 2½ månader sedan blev jag slagen av min man, detta ledde till att jag ringde polisen och de tog honom med sig till häktet, men samma dag släppte de honom för att jag sa, jag ville inte att det ska bli rättegång och sånt och att jag var inte rädd för min man, han har aldrig hotat mig eller slagit mig så pass mycket att jag har behövt ringa polisen. Åklagaren bestämde att släppa honom. Efter ca 2 veckor ringer en polis och frågar hur vi mår, och vi berättar för henne att vi mår bra och behöver inga samtal från dem eller att det ska bli en rättegång. Hon tyckte att det var jättebra att vi var sams igen osv. Sen fick jag hem ett brev från polisen eller åklagaren att målet var nedlagt. Men igår får vi ett brev från rätten att det ska bli rättegång om 2 månader. Men jag vill inte att det ska bli straff eller sånt, och jag kommer berätta allt i rätten. Vad tror du att det ska bli för straff i såna ärenden?? Grov kvinnofridskränkning?

Lawline svarar

Hej! Om det rör sig om en enstaka misshandel så kan inte grov kvinnofridskränkning bli aktuell. Grov kvinnofridskränkning kräver fler än två upprepade tillfällen av t.ex. misshandel, se 4 kapitlet 4 a § Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K10 . Om åtalet gäller tillfället för två och en halv månader sen när du blev slagen så är det misshandel enligt 3 kapitlet 5 § Brottsbalken som gäller. Påföljden för misshandel av normalgraden är fängelse i högst två år. Det är dock inte möjligt för mig att säga vad straffet exakt skulle kunna bli i ditt fall. Det beror på t.ex. misshandelns svårighetsgrad m.m. Om åtalet däremot gäller flera olika misshandelsfall och hot så är det möjligt att det är grov kvinnofridskränkning saken gäller. Påföljden för grov kvinnofridskränkning är sex månader till sex års fängelse. Om saken gäller grov kvinnofridskränkning är det troligare att ett verkligt fängelsestraff kommer att utdömas. Om det istället gäller en misshandel vid ett tillfälle för två och en halv månader sen är det inte omöjligt att villkorlig dom i förening med dagsböter utdöms. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare