FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/07/2008

Hur överklagar man socialtjänstens beslut?

Hur överklagar man ett beslut som som socialtjänsten tagit, men aldrig skickat ett beslut om? Gäller ersättning för resor som ej godtas.

Lawline svarar

Hej! I första hand skall du vända dig till den myndighet som beslutat i frågan, och framföra ditt missnöje. De har sedan inom ramen för serviceskyldigheten en bestämd skyldighet att granska och ompröva det beslut de tagit. Om det råder osäkerhet om vad din skrivelse är avsedd för, måste myndigheten behandla det som ett överklagande så att någon besvärsfrist inte försitts. För beslut tagna av socialtjänsten är besvärsfristen tre veckor som börjar i och med du fått ta del av beslutet, se 23 § Förvaltningslagen https://lagen.nu/1986:223. Rättelsefrågor är överlag ofullständigt reglerade i författningarna, vilket leder till att myndigheter i hög grad måste förlita sig på förvaltningsrättsliga principer. Om emellertid det beslut Socialtjänsten tagit inte kan bli föremål för rättelse enligt förvaltningsrättliga principer, får man hitta stöd för prövning i speciallag vilket i detta fall är Socialtjänstlagen. En förvaltningsmyndighets beslut, så som ett beslut taget av Socialtjänsten i detta fall, överklagas genom förvaltningsbesvär till förvaltningsdomstol, se 16 kap 3 § Socialtjänstlagen (SoL) https://lagen.nu/2001:453. Med vänliga hälsningar,
Ani BabakhanlooRådgivare