FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/11/2008

Vållande krav för skadeståndsansvar

4 pojkar i 12 årsåldern har slagit sönder fyra lampor i skolan. Samtidigt som detta inträffar så befinner sig tre andra pojkar i närheten av platsen. De fyra pojkarna och de andra tre pojkarna ska nu gemensamt betala skadestånd för det som gått sönder. Man kan väl inte kräva ersättning då man bara stått och tittat på? Ingen polisanmälan har gjorts ännu av skolan. Frågan är om vi som föräldrar kan anmäla skolan för falsk angivelse?

Lawline svarar

Hej! I 2 kap 1 § skadeståndslagen (SkL) stadgas att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sak- eller personskada ska ersätta skadan. Den skadelidande (skolan) har bevisbördan för att barnens handlande har varit uppsåtligt/vårdslöst och att deras handlande har orsakat skadan. Den som inte alls medverkat i skadegörelsen kan inte göras skadeståndsskyldig. Det framgår inte av Din fråga vilket belopp det är fråga om, men man ska veta att det finns en jämkningsregel i 2 kap 4 § SkL där det ges möjlighet att sätta ned beloppet i den mån det är skäligt när skada vållats av minderåriga. Främst tas hänsyn till om barnen omfattas av en ansvarsförsäkring (sådan försäkring ingår normalt i hemförsäkringen). Om de gör det så kommer jämkning normalt inte i fråga. Brottet falsk angivelse (15 kap 6 § brottsbalken) förutsätter att någon med uppsåt anger en oskyldig till åtal i syfte att personen ska bli fälld. I det här fallet är det fråga om ett civilrättslig skadeståndsanspråk som inte är att jämställa med ett åtal. Skadeståndslagen hittar du https://lagen.nu/1972:207 . Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700 . Hopps att du blev hjälpt av svaret! Med vänlig hälsning
Kristina LjungströmRådgivare