FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/05/2008

Hur kräver man en gärningsman på betalning?

Jag råkade ut för skadegörelse på min bil, ett vittne ringde polisen och gärningsmannen greps på bar gärning. Reparationen på bilen kostade mindre än självrisken och jag ligger ute med hela summan ur egen ficka. Hur får jag tillbaka pengarna? Jag har meddelat mina skadeanspråk per telefon till polisen, men jag antar att det även ska ske skriftligt. Är det till polisen som anspråken ska lämnas, eller ska jag gå till kronofogdemyndigheten? Vad gör jag om gärningsmannen vägrar betala (om han, med polisens ord, tycker att det är för mycket) summan som jag faktiskt ligger ute med på grund av honom?

Lawline svarar

Hej, Om du meddelar polisen, gärna skriftligt som du skrev, så kommer de vidarebefordra det till åklagaren. Denne kommer då att föra din talan beträffande ersättning i samband med åtal för brottet enligt reglerna i rättegångsbalkens 22 kap, 1-2 §§, se http://lagen.nu/1942:740#K22. Om personen döms att ersätta din skada och domen vinner laga kraft spelar det ingen roll att gärningsmannen tycker det kostar för mycket, du kan driva in pengarna med hjälp av kronofogden om han vägrar betala. För närmare information exakt hur du bör göra det är det smidigast att vända dig direkt till kronofogden. Du bör dock avvakta tills du märker att personen faktiskt inte betalar dig. Med vänlig hälsning,
Jens ÅströmRådgivare