FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/06/2006

Säljaren håller inte vad han lovat, vad kan jag göra?

Köpte en Ford Focus-05, för ca 2 månader sedan. Vid diskussion med försäljaren och upprepade frågor från oss om vår totala månadskostnad fick vi tll svar att det vi skulle betala i 71 mån. var 1.878:- + adm.avgift 39:-, totalt alltså 1.917:-. Försäljaren försäkrade att det var vår totala månadskostnad. När våra fakturor började komma visade det sig att vår totala månadskostnad uppgår till drygt 2.300: istället. Bakslag nummer 1!!. Bilföretaget hade sålt en likadan bil till en annan kund och när den skulle levereras visade det sig att CD:n inte fungerade. De ringde oss och frågade om de fick låna vår CD och testa om den fungerade i den andra bilen, för att utesluta kabelfel. Vi lovade att de fick testa. När vi sedan hämtade bilen visade det sig att de helt sonika tagit vår CD och skickat med den andra kunden! Vi hade då haft bilen ca 2 veckor. Ingen på företaget verkade tycka att de begått något fel. Ingen hade heller kontaktat oss för att kolla om det var OK att de tog vår CD. Bakslag nummer 2!! I samband med köpet frågade min fru om det var sommardäck med till bilen och fick till svar:"givetvis". Jag frågade om de satt på lättmetallfälgar, men svaret blev att det var stålfälgar. Försäljaren tyckte att de kunde ligga kvar tills det var dags att byta, vilket vi tyckte var bra, då vi slapp frakta dem fram och tillbaka. Igår (23/3) kom diskussionen upp om däcken och det visar sig att det inte finns några fälgar alls, bara gummiringar och försäljaren har inte någon aning om att vi diskuterat däck. Bakslag nummer 3!!! Ord står alltså mot ord, vi är dock tre i familjen som hört försäljaren lova både 1.878:-/mån. och däck på stålfälg. Vad gör vi? Lite känsligt är läget, eftersom vi känner både ägare och försäljare, och det gjorde väl också att vi litade på dem. Nu känns det här bilköpet väldigt fel och inte roligt alls. Kan man på något sätt häva köpet? Hur går vi tillväga i så fall? Mvh

Lawline svarar

Hej! Förlåt att det tagit sådan tid, men vi har ett enormt frågetryck! Er fråga är ganska omfattande och klurig, men jag ska försöka utreda rättsläget så gott jag kan. Angående bakslag 1 kan man säga att om försäljaren lovar något kommer det utgöra en del av det avtal ni slöt. Samma sak gäller bakslag 3 (som beskrivs ovan). Om avtalet efter det ingåtts inte hålls av någondera av parterna, här säljaren, kommer detta att utgöra hävningsgrund på grund av fel i enlighet med 16§ konsumentköplagen (då ni räknas som konsumenter då ni köpt bilen i egenskap av privatpersoner). Detta är en lagstadgad rätt som säljaren på intet vis kan avtala bort. Angående bakslag 2 så uppfattar jag det som att de bara tog er CD och inte heller gav er en ny (rätta mig om jag har fel). I detta fall har ni helt klart rätt att få en ny, eftersom även CD:n ingick i det som skulle levereras till er. Ni har bara lånat ut den av god vilja och ni har rätt att kräva en ny, men jag skulle också tippa på att ni kan lägga denna omständighet till hävningsgrunden. Då man häver ett köp, kan man även begära skadestånd enligt 30§ 3st konsumentköplagen, då varan avviker från vad säljaren utfäst. Jag förstår att situationen är känslig då ni känner både ägaren och försäljaren samt då ord står mot ord. Det handlar om bevisfrågor i detta fall, vilket egentligen inte är relevant här. Ni verkar ha många på er sida som kan bevisa vad som avtalats, men hur en domstol skulle se på vittnesmålen är ju svårt att säga. Det man kan göra är att häva och begära skadestånd direkt från köparen, efter det att man reklamerat bilen 23 § konsumentköpslagen. Detta ska ske inom skälig tid från det att man upptäckt felet. Om reklamation lämnats inom 2 mån. anses det alltid inom rätt tid. Reklamation kan ske bara genom ett meddelande till säljaren, det finns inget formkrav för detta. Säljaren verkar ha begått en del fel här och då har man som konsument rätten på sin sida. Antingen kan ni dra upp det till tvist eller om det känns jobbigt kan man ju bara anlita ett ombud som sköter kontakten med säljaren. Ofta vill ju inte folk gå in i tvister då det ofta blir dyra, men om ett ombud går in kan man ju komma fram till en uppgörelse innan det hinner gå så långt som till tvist... Men juridiskt har ni rätten på er sida dock krävs ju bevisningen, men sen är det upp till er huruvida det faktum att ni känner personerna ska påverka hur ni ska gå till väga. Lycka till!
Fia BergRådgivare