FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt18/04/2006

Förtal

Hej. En person i skolan satte upp en rätt avslöjande bild av mig på en anslagstavla i skolan. Jag hade denna bild i mitt galleri på ett community, och han skrev ut den för att senare sätta upp den. Jag vet att detta strider mot upphovsrättslagen. Min kompis rev senare ner bilden. Jag tror jag vet vem det är men jag vet inte hur jag ska bevisa det. Vad ska jag göra? Hur kan jag göra? Jag behöver verkligen hjälp. Jag vet dessutom inte hur lång tid det kan ta innan det är försent att anmäla detta brott. MVH.

Lawline svarar

Det brott det rör sig om i ditt fall kan vara förtal beroende på hur bilden avbildade dig , brottsbalken (BrB) 5 kap 1 § (se http://www.lagen.nu/1962:700#K5P1 ). Personen måste ha velat utpeka dig som brottslig, klandervärd eller utsätta dig för andras missaktning. Om bilden, som du säger var avslöjande, borde rekvisitet anses vara uppfyllt. I BrB 5 kap 5 § finns åtalsregler för förtal, vilket är ett så kallat målsaägandebrott. Det innebär att det är du som målsägande som ska väcka talan om brottet. Åklagare gör det endast om målsäganden, den som blivit utsatt för brottet, anmäler det och personen är under 18 år eller det annars är påkallat ur allmän synpunkt och någon av punkterna 1-5 är uppfyllda. Preskriptionstiden för förtal är enligt BrB 35 kap 1 § p 1 två år. Att själv starta en process är förenat med vissa risker eftersom det kan resultera i stora kostnader att anlita jurister, dessutom kan , om personen blir frikänd, tvingas betala rättegångskostnader för motparten, rättegångsbalken 30 kap 11 § (se http://lagen.nu/1942:740#K30P11 ).
Oscar BjörkmanRådgivare