FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/05/2008

Gallring av DNA-uppgifter i utredningsregistret

Hej! Jag är sedan tidigare dömd för rån och olaga hot. Nyligen har jag blivit misstänkt för ytterligare ett olaga hot. Då tog polisen mitt DNA. Därefter lades förundersökningen ner. Nu har polisen kvar mitt DNA, de har inte gallrat bort det enligt utdraget ur RPS dataregister. Har de rätt till att hålla kvar mitt DNA i registret trots att jag blev "frikänd"?

Lawline svarar

Hej! Hur DNA-analyser tagna i samband med brottsutredning ska hanteras regleras i polisdatalagen, se http://lagen.nu/1998:622 . DNA-provet som tagits när du var misstänkt för olaga hot gjordes med stöd av 28 kapitlet rättegångsbalken, se http://lagen.nu/1942:740#K28 , och infördes i det så kallade utredningsregistret enligt 24 a § polisdatalagen. Enligt 27 § 2 stycket ska uppgifterna gallras senast när uppgifterna istället får föras in i DNA-registret, d.v.s. om du hade dömts till ansvar för olaga hot för det tillfälle som provet togs, eller när förundersökningen läggs ned. Uppgifterna skulle således ha gallrats när förundersökningen lades ned. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare