FrågaAVTALSRÄTTGåva01/05/2008

Ge bort fastigheter.

Äger tillsammans med min bror 1/2 av två fastigheter.Vi skulle nu villja äga hel del av varsitt hus Går det att ge varsin halva i gåva till den andra.finns inga lån eller skulder.den ena fastigheten är en villa tax värde 630 000.ett fritidshus taxvärde 695.000

Lawline svarar

Visst går det bra att växla andelar så att ni istället äger ett hus var. Gåvoskatten är numera avskaffad, varför detta inte heller blir ett problem. Betänk dock att det ligger en latent skatteskuld i båda fastigheterna, dvs även om de nu är värda nästan lika mycket kan det finnas en betydligt större kapitalvinst (och därmed högre skatt vid försäljning) i den ena beroende av vad husen är inköpta för vilket ni bör räkna in.

Med vänlig hälsning

Simon CarlssonRådgivare