FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt01/05/2008

Polisen raderade korten ur kameran

Min vän fotograferade en polis inatt med sin digitalkamera. Polisen valde då att brotta upp han mot ett träd och sedan sätta han i fyllecell. Inga problem där, men däremot undrar jag om poliserna verkligen hade rätt att ta hans kamera och radera bilder ur den? Om man fotograferar för privat bruk på allmän plats så känns det inte som att man kan bråka om det.

Lawline svarar

Det finns inget som helst stöd för en sådan åtgärd i vare sig polislagen eller ordningslagen. Det borde kunna anses vara egenmäktigt förfarande eller en form av skadegörelse. Kontakta den ansvariga polismyndigheten eller klaga till justitieombudsmannen (JO). Mvh
Lawline RådgivareRådgivare