FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/10/2005

Rätt att bli mätt på restaurang?

Hörde från en bekant att det finns en lag som innebär att om man inte blir mätt av det man serveras på en restaurang, så har man rätt att få in mer mat, påfyllning så att säga, utan extra kostnad? Jag tror själv inte på det, men om det stämmer, hur fungerar det? Får man en extra cheeseburgare om man inte blir mätt på sin McDonald meny?

Lawline svarar

Det finns ingen särskild lag avseede mat på restaurang. Däremot säger konsumentköplagen att det du köper (Mcdonalds menyn i ditt fall) skall stämma överens med vad som kan förväntas av priset och beskrivningen av menyn. Det finns med andra ord inga direkta bestämda mängder men det skall inte vara orimligt lite. Vad gäller just McDonalds borde chansen att få en extra hamburgare vara tämligen liten eftersom det tydligt framgår vad menyn innehåller.
Ann Rask SamuelssonRådgivare