FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/06/2008

Hyresprövning utifrån bruksvärdet

Hej! Min dotter hyr en lägenhet sedan 5 år i Göteborg. När hon flyttade in frächades lägeheten upp och bl a. byttes en vattenkran till diskbänken. Denna vasttenkran är specifierad på hyresavin och hon debiteras 75 kr i månaden för den. 60 månader x 75 kr = 4500 kr! Är detta rimligt att debitera på i evighet för en vattenkran?

Lawline svarar

Hej, Hyran ska alltid fastställas till skäligt belopp, skäligheten bedöms utifrån bruksvärdet och jämförs med hyran för likvärdiga lägenheter som allmännyttan (kommunen) tillhandahåller, 55 § Hyreslagen. Att en vatten kran skulle höja bruksvärdet med 75 kr per månad verkar orimligt högt. Detta beror lite på vilka omständigheterna när den sattes in men att det är en finare vattenkran än en vanlig ska ej spela in då detta ej räknas som brukshöjande för gemene man. Ni kan försöka få ner hyran genom att först försöka komma till en överenskommelse med hyresvärden (meddelande till hyresvärden ska vara skriftligt). Om inte detta kan träffas kan ni vända er till hyresnämnden och ansöka om villkorsändring, 54 § HL. Hyresnämnden kommer då pröva hyrans skälighet med utgångspunkt i bruksvärdet. Om hyresnämnden skulle besluta en villkorsändring till er fördel kommer den nya hyran börja tillämpas tidigast tre månader från dagen för ansökningen, 55 d § HL. I denna prövning kommer dock inte hyreshöjning som beror på en förbättringsåtgärd som inte obetydligt påverkar bruksvärdet, som hyresvärden skriftligt har meddelat hyresgästen och denne har godkänt, 18 d § samt 55 a § HL. Att byte av vattenkran skulle vara tillämpligt här är dock tveksamt utifrån de förutsättningar som nämns. För ytterligare information kolla gärna i hyreslagen som finns i Jordabalkens 12e kapitel. Jordabalken hittar du http://www.lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning,
Malin MalmRådgivare