FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/09/2008

Kan en passagerare begå brottet olovlig körning?

Är det brottsligt att medfölja i en bil som körs av person utan körkort? Mvh

Lawline svarar

Hej, Det stadgas i lagen om straff för vissa trafikbrott 3 § 3 st. att den som tillåter att någon som ej har körkort eller ej är berättigad att köra ett visst typ av fordon, som exempelvis kräver C behörighet men föraren endast har B, döms till böter för olovlig körning. För att brottet skall vara fullbordat krävs det att passageraren som tillåter personen att köra fordonet är medveten eller borde veta att personen i fråga inte har något körkort. Är passageraren omedveten om detta har inget brott begåtts. Denna paragraf blir oftast tillämplig ifall som när en förälder eller förmyndare låter ett barn framföra ett fordon utan körkortstillstånd eller när en bilfirma låter bli att kontrollera att en kund som vill provköra en bil faktiskt har körkort. Med vänlig hälsning,
Charlene HolmströmRådgivare