FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/03/2006

Auktion - häleri?

Jag ska lägga fram ett scenario. En vara (exempelvis en dator) auktioneras ut på en Internetauktion. Man lägger in ett maxbud (d.v.s. auktionssiten lägger automatiskt bud åt en upp till ett maxbelopp, för att man ska vinna auktionen med så liten marginal som mögligt) på 15 000. Auktionen slutar dock på 3 000, och eftersom bud är bindande måste man köpa varan. Har man begått en olaglig handling (häleri) om det visar sig att varan är stöldgods (om man utgår från att 3 000 är väldigt lågt)? Man var ju faktiskt beredd att betala mer.

Lawline svarar

Svaret på din fråga beror på omständigheter i det enskilda fallet. Vad är det för site som auktionerar ut saker? För att man skall dömas för häleri krävs att man tar befattning med någonting som är ”frånhänt annan genom brott”. Var du i ”god tro” om att varan var ”laglig” kan du inte dömas. Du kan emellertid dömas för häleriförseelse enligt 9 kap 7 § brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700, om du inte insett men haft skälig anledning att anta att varan är stulen.
Branka StojkovicRådgivare