Samäganderätt

Frågan avser samäganderättslagen. Två personer är genom arv för några år sedan tilldelade 50% vardera. Vem av två personer har rätt att besluta eller vidta åtgärder. Inga avtal finns mellan nuvarande ägare.

Lawline svarar

Hej!

Enligt samäganderättslagen krävs enighet mellan båda delägarna för förfogande över godset och för förvaltning av det. Alltså krävs det att båda ägarna är överens innan några åtgärder vidtas. Endast i brådskande fall, när det är nödvändig för godsets bevarande, får en åtgärd vidtas utan bådas samtycke.

Om delägarna inte kan enas om förvaltningen eller nyttjandet av godset kan rätten, på ansökan av en delägare, förordna att godset under viss tid ska förvaltas av en god man. Varje delägare kan också hos en domstol begära att godset, för båda delägarnas räkning, ska säljas på offentlig auktion.

Vänliga hälsningar

Sofia FjellandRådgivare