Försäljning av fastighet enligt Lag om samäganderätt

fastighet har sålts på offentlig auktion enl. SamL med god man båda ville sälja men god man har inte informerat mig som 50% ägare att jag endast erlägger 5% av köpeskillingen ej heller att högsta budet gäller oavsett vad jag tycker om budet kommer från den andra 50% ägare. God man skrev på köpekontraktet trots mina protester.

Lawline svarar

Rätten kan, efter ansökan av någon av delägarna i samägd egendom, förordna att egendomen skall försäljas på offentlig auktion. I samband med detta beslut förordas även en god man som har till uppgift att ombesörja auktionen samt fördela köpeskillingen mellan delägarna.

I samband med att rätten förordnar om offentlig auktion kan rätten även bestämma ett pris under vilket egendomen inte får säljas. Det krävs då att någon av delägarna yrkar detta, dvs. framför en önskan om att ett sådant pris skall bestämmas. Utgångspunkten är att sådant yrkande skall framställas i samband med rättens förordnande om offentlig auktion. I praxis har dock rätten godkänt ett yrkande om minipris även i samband med överklagande om meddelat förordnade om offentlig auktion. I Ert fall verkar det dock som att rättens förordnande om auktion redan vunnit laga kraft, eftersom den gode mannen redan påbörjat (och avslutat) försäljningen. Med andra ord har den tid inom vilken man som delägare har möjlighet att framställa yrkande om minipris gått ut.

Om delägarna vid auktionen är ense om att godta eller förkasta ett anbud, är de fria att göra det och den gode mannen skall rätta sig efter deras samstämmiga vilja.

Är dock delägarna inte ense gäller det högsta anbudet så som antaget, oavsett om någon av delägarna känner sig missnöjda med detta. (Förutsatt att det inte understiger ett eventuellt fastslaget minipris enligt ovan).

Köpeskillingen för försäljningen skall delas mellan delägarna i förhållande till var och ens lott. Är ni två delägare, med 50 procents andel vardera, skall således köpeskillingen fördelas lika mellan er båda. Kostnader för auktionen skall även dem fördelas enligt detta mönster.

Varför Ni endast erlagt fem procent av köpeskillingen (om inte detta var ett skrivfel i frågan) kan jag inte svara på.

Samägandelagen se https://lagen.nu/1904:48_s.1

Bästa hälsningar

Amanda WassénRådgivare