FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/04/2006

Påföljd för innehav av ecstacy?

Hej Jag har en polare som torskade med 150 extacy i fickan och undrar var gränsen för grovt går? Samt trolig påföljd.. Ej dömd för narkotikabrott innan. 23 år gammal /Markus

Lawline svarar

Vid bedömningen om narkotikabrott skall falla in under grovt brott eller brott av normalgraden beaktar domstolen en rad olika omständigheter. Narkotikans art och mängd har en stor betydelse men även andra faktorer beaktas. Detta innebär att också den roll som gärningsmannen haft när det gäller narkotikahanteringen i vidare mening har betydelse vid bedömningen. Domstolen beaktar därmed om gärningen exempelvis faller in under organiserad brottslighet eller om gärningsmannens agerande har skett i vinstsyfte. Narkotikabrott av normalgraden är ett brott av sådan art att det råder en presumtion för fängelse. I en hovrättsdom (RH 2001:61) bedömdes överlåtelse av 94 ecstacy tabletter som narkotikabrott av normalgraden. I ett mål från Högsta Domstolen (NJA 2003 sid. 361) fastställdes gränsen för grovt brott vid 150-200 missbruksdoser. Vad beträffar påföljden kan sägas att en person som innehaft 100 ecstacy tabletter i överlåtelsesyfte av hovrätten dömdes till fängelse i 1 år och 6 mån, se dom RH 2002:38.
Branka StojkovicRådgivare