FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/05/2008

Vad gäller vid försäljning av bostadsrätt?

Jag har en bostadsrätt jag snart ska sätta ut till försäljning, privat utan mäklare. Jag har fått olika bud kring juridiken - så min fråga följer: har jag samma ansvar för bostaden under 10 år som man har när man säljer en villa/fastighet? Finns det några juridiska fallgropar för en säljare man bör känna till inför kontraktsskrivning o dyl? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Vid köp av bostadsrättslägenheter tillämpas om inget annat avtalas Köplagen, KöpL, som du hittar http://lagen.nu/1990:931. Köparen har enligt i KöpL omfattande undersökningsplikt, och får i regel inte senare åberopa som fel något som köparen borde ha märkt vid en noggrann undersökning. Fullgör köparen inte sin undersökningsplikt kan köparen i regel inte åberopa fel över huvudtaget. Att undersöka storleken på en bostadsrättslägenhet är lätt. Har säljaren garanterat att en lägenhet ska ha vissa egenskaper inskränker det naturligtvis köparens undersökningsplikt. Nu åter till din fråga, svaret på din fråga är nej du har inte ett 10 årigt ansvar för fel i din bostadsrätt. Kan vara svårt att på förhand förutse alla problem som du bör tänka på i samband med kontraktsskrivandet. För att själva kontraktet ska bli korrekt bör du ta hjälp av en praktiserande advokat eller jurist. Vänligen
Fredrik HanssonRådgivare