FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt24/04/2008

Betalningsföreläggande

En kvinna anställer en man som musiklärare. Ett kontrakt skrivs och enligt detta ska mannen få 19000 kr/mån i lön i fyra år. Efter sex månader har mannen endast fått 3900 kr i lön (vid ett tillfälle!), men har ändå fortsatt att utföra sitt arbete. Mannen och hans familj har flyttat hit från ett afrikanskt land för jobbets skull och har inte pengar till att anlita en advokat. Är kontraktet fortfarande giltigt? Hur ska man gå till väga för att ogiltigförklara det? Måste familjen anlita en advokat (som de själva får bekosta)? Kan polisen göra något? Vilket brott gör sig kvinnan skyldig till? Kan kvinnan bli skyldig att betala mannens lön retroaktivt?

Lawline svarar

Om det som du säger finns ett avtal där kvinnan åtagit sig att utbetala viss lön så begår hon ju helt enkelt kontraktsbrott genom att inte betala. Det man då kan göra är att kontakta kronofogdemyndigheten för att få ett så kallat betalningsföreläggande. Blanketter för detta kan laddas ner på www.kronofogden.se Kvinnan kommer då uppmanas av myndigheten att betala och om så inte sker stäms hon in vid sin lokala tingsrätt. Om det finns ett tydligt kontrakt bör det inte finnas några tveksamheter kring hennes betalningsskyldighet och troligtvist räcker det med kontakten från Kronofogden. Du undrar om det är möjligt att ogiltigförklara avtalet. Är detta verkligen önskvärt? Det skulle ju innebära att familjen sannolikt måste återvända till sitt hemland omedelbart. Detta är såklart fullt möjligt om det är vad de vill. Kvinnan har begått ett grovt kontraktsbrott genom att inte betala och familjen kan helt enkelt häva avtalet och åka hem, det finns mycket lite kvinnan kan göra för att hindra det. Men det låter som att det vore bättre om man helt enkelt kunde få henne att uppfylla sina åtaganden.
Lawline RådgivareRådgivare